Home

(M)eiwitten

(M)eiwitten

In mei leggen alle vogels een "ei". Een goed moment om het eens over eiwitten te hebben. Wat zijn nou eiwitten en waarom zijn ze zo belangrijk? Eiwitten (oftewel proteïne) bestaan uit losse aminozuren. Die aminozuren zitten als een soort kralenketting aan elkaar vast. Tijdens onze spijsvertering wordt dat kralensnoer losgeknipt. Dan blijven de losse aminozuren over.

Ons lichaam rijgt dan de eiwitten voor de lichaamscellen zoals spieren en bloed weer aan elkaar. Totaal zijn er 22 aminozuren waarvan ons lichaam er 13 zelf kan maken. De overige 9 zullen we via het voedsel binnen moeten krijgen. Dit noemen we de essentiële aminozuren. Deze vinden we voornamelijk in dierlijke producten.


Slank en sterk door eiwitten!
Doordat eiwitten lastig te verteren zijn geven ze langer een verzadigd gevoel. In plaats van een zwaar en frustrerend dieet te volgen kun je het beste je gewone voeding aanpassen en extra aandacht besteden aan eiwitten en volkoren producten. De juiste combinatie in afvallen en een mooi strak lichaam krijgen is dus voeding aanpassen en extra spieren kweken. Spierweefsel zit strakker zodat het figuur verbeterd. Spierweefsel verbruikt bovendien meer calorieën dan vetweefsel waardoor het slank makende effect blijvend zal zijn. En spieren kweek je met... (extra) eiwitten!


Om die spieren op te bouwen moet je ze natuurlijk wel aan het werk zetten. De biceps en triceps groeien natuurlijk niet vanzelf. Wie zijn/haar spieren lekker aan het werk zal zetten en voedt met eiwit wordt uiteindelijk rijkelijk beloond met  meer kracht en energie, een beter en strakker figuur en een stofwisseling op een hoger niveau. Een gemiddelde volwassene heeft 0,8 gram eiwit per kilogram lichaamsgewicht per dag nodig. Wanneer je spiermassa wilt opbouwen zul je 1,5 tot 2 gram eiwit per kilogram lichaamsgewicht per dag nodig hebben. Het is van belang dat de eiwitten op de juiste plek van bestemming aankomen, namelijk bij de cellen. Door een teveel aan koolhydraten worden de eiwitten niet op de juiste manier verteerd. Minder koolhydraten  is een eerste stap naar een gezond eetpatroon. Dierlijke eiwitten vormen een zwaardere belasting voor de spijsverteringsenzymen en verhinderen dat andere voedingsstoffen worden opgenomen. Een mooie verdeling in de eiwitten zou dan ook zijn om deze voor 60% uit plantaardig voedsel te verkrijgen en voor 40% uit dierlijke producten.

PLANTAARDIGE BRONNEN:

- brood
- peulvruchten (bonen en linzen)
- granen (rijst en pasta)
- noten
- paddestoelen en producten die    hiervan gemaakt zijn.


DIERLIJKE BRONNEN:

- vlees
- vis
- gevogelte (kip)
- melk
- kaas
- eieren

Uiteraard kan ik je bij fit2bhappy persoonlijk begeleiden met training en voedingsadvies op maat. Ook kun je bij mij terecht voor voedingssupplementen zoals eiwitshakes.


Voor nu een sportieve groet en een gezonde (m)eiwit maand!
Ida Bakhuisen.