Home

Kom van die bank af!

Kom van die bank af!

De blaadjes gaan vallen , ik merk het  bij Mn vriendinnen wijntje hier wijntje daar.Paar hapjes erbij en de woorden ach laat maar... Ben moe geen energie. Maar over een paar weken moet die kerstjurk weer aan  en krijg ik te horen , ja jij sport altijd.... Zucht....en ik denk ja jij hebt de winterblues. Oftewel winterdip....

Wat is dat nou, een winterdip?

De winterdip ,ook wel herfstmoeheid of winterblues. Winterdepressie is een verschijnsel waarbij mensen de neiging hebben steeds in het winterseizoen, als de dagen kort zijn, depressief te worden (in de medische wereld Seizoensafhankelijke Depressie/ Seasonal Affective Disorder, kortweg 'SAD', genoemd). Dit betreft een medisch ziektebeeld. De winterdip (sub-syndromale winterdepressie), is eigenlijk de zachte variant hiervan die bijna alle mensen in meer of mindere mate ervaren als ze wonen in een land met duidelijk kortere dagen in de winter. Het is duidelijk verbonden aan de verminderde aanwezigheid van daglicht. Grappig is wel dat grote delen van de IJslandse bevolking niet lijden aan Seizoensafhankelijke Depressie. Ze hebben er niet de genetische aanleg voor: IJslanders buiten IJsland lijden ook niet aan SAD, terwijl immigranten in IJsland wel aan SAD kunnen lijden.

Makkelijke oplossing Vitamine D , druppels of lamp.

Als minder daglicht de oorzaak is van de winterdip, dan is meer daglicht (dus) de oplossing! Het is dan ook niet verwonderlijk dat het gebruik van daglichtlampen in de winter een enorme vlucht genomen heeft. Het is ook onomstotelijk bewezen dat dat goed werkt. Ook zijn deze lampen voor thuis gebruik door grootschalige productie zeer betaalbaar geworden.

Gewicht onder controle!

Gevaarlijke bijwerking van de winterdepressie, en dus ook in mindere mate van de winterdip; Je eetpatroon raakt verstoord. Je zal meer en koolhydraat rijk willen gaan eten. In combinatie met je verminderde lust om te bewegen, en meer behoefte aan slaap kun je wel nagaan dat dit maar zo een paar kilo de verkeerde kant op kan gaan.

Voorkomen is beter als genezen

Wat kan je bijvoorbeeld vlak na de zomer, en aan het begin van de herfst ondernemen om die winterdip voor te zijn? Hoe rol je wat soepeler de winter in? De beste tips op een rijtje;

Start elke ochtend met vit D druppels

  • Start op tijd met de daglichtlamp
  • Gebruik de daglichtlamp in de ochtend
  • Gebruik melatonine
  • Gebruik 5 HTP
  • Eet je depressie weg!
  • Blijf bewegen

Start op tijd met de daglichtlamp

Wacht niet tot de winter. Zodra de dagen korter worden, bij aanvang van de herfst kan je beginnen met de lamp.

Gebruik de daglichtlamp in de ochtend

Bij een winterdip is het verstandig de lichttherapie vroeg in de ochtend te doen. Als een letterlijke wake-up call voor je lichaam. Om die reden werkt een goede wake-up light ook zeer goed tegen de winterdip. Je komt in een natuurlijke ontwaak cyclus. De reden dat je meer energie krijgt van de lichttherapie is dat dat het de aanmaak van Melatonine (je slaaphormoon) onderdrukt.

Gebruik melatonine

Ondersteun je slaap/waakritme met melatonine, het helpt je ook om niet aan te komen in de winter.

Gebruik 5 HTP

5 HTP als hulpmiddel tegen een winterdip. De winterdip veroorzaakt ook een serotonine tekort. Serotonine is een neurotransmitter die voor de mens broodnodig is voor een heleboel processen die te maken hebben met ons slaapritme en tekort uit zich op verschillende manieren die nauw verwant zijn aan de winterdip.

Eet je depressie weg!

Doordat voeding van invloed is op de neurotransmitters in onze hersenen, kan voeding onze stemming beïnvloeden. Neurotransmitters zijn betrokken bij onze gevoelens. Om op een natuurlijke manier je serotonine niveau op te krikken kan je met je eten rekening houden met het volgende; melk, kwark, vlees, schaal- en schelpdieren, ei, banaan en (pecan) noten zorgen dat je tryptofaan binnen krijgt. Om serotine te vormen uit tryptofaan heb je ook voldoende vitamine B (o.a. foliumzuur) en vitamine C nodig. Maar ook de mineralen ijzer, zink en magnesium heb je nodig. Naast gezonde voeding is dis ook een goed samengestelde multivitamine van groot belang.

Blijf bewegen

Ja ook al is dat zomers zoveel leuker en makkelijker; Blijf in de winter bewegen!

Na dit alles te hebben gelezen hoop ik je toch wat kracht te hebben gegeven aan de slag te gaan met de juiste voeding en beweging. Het sporten niet al te intensief maar op een tempo die redelijk haalbaar is en jouw voldaan gevoel geven.

Ik wens je een heerlijk winter toe,
Ida van der Knaap-Bakhuisen