Home

Alles over buikspieren

Alles over buikspieren

De zomer komt eraan en we willen natuurlijk allemaal naar het strand en dan het liefst gewapend met een wasbordje. Hoe pak je dat nou aan en waar begin je?

Allereerst zal ik uitleggen wat buikspieren zijn.

BUIKSPIEREN zijn een groep spieren in de buikwand. Ze vormen een verbinding tussen het bekken en de borstkas en omsluiten de buik.
Dankzij onze buikspieren zijn wij in staat om bijv. te bukken, bewegingen als hoesten te ondersteunen en ook geven ze ondersteuning bij de sanitaire stop.

Er zijn 3 groepen buikspieren:

- Voorste of buitenste buikspieren
  Musculus rectus abdominis (rechte       buikspier).
  Musculus pyramidalis (piramide vormige spier).

- Buitenste buikspieren
  Musculus obliquus externus abdominis (uitwendige of buitenste schuine buikspier).
  Musculus obliquus internus abdominis (inwendige of binnenste schuine buikspier).
  Musculus transversus abdominis (dwarse buikspier).

- Achterste buikspieren
  Musculus quadratus lumborum (vierzijdige lendenspier).
  Musculus sacrococcygeus ventralis (grote voorste gezaagde spier).
  Musculus sacrococcygeus dorsalis (rompspier).

Buikspieren worden zichtbaar als je buikvet verbrand.
Door voeding met een laag vetgehalte en een hoog eiwitgehalte kan het vetpercentage verlaagd worden.
Het lichaam moet meer werk verrichten om eiwitten af te breken en minder voor het afbreken van koolhydraten.
Dat hogere energieverbruik leidt tot een hogere verbranding van calorieën, zo kun je snel afvallen.
Een koolhydraat arm dieet kan je helpen bij het verminderen van jouw vetpercentage.

Stop met suiker!
SUIKER is een grote boosdoener die leidt tot een toename van het buikvet. Suiker bestaat voor de helft uit glucose en voor de andere helft uit fructose. Fructose is een vruchtensuiker dat van nature voorkomt in vruchten. Het nadeel van fructose is dat het slechts voor een klein deel verwerkt kan worden door de lever. De lever zet het overtollige fructose om in vet, buikvet.

Om dus goed voor de dag te komen deze zomer, maar ook de zomers daarna zullen we dus ons voedingspatroon onder de loep moeten nemen en aanpassen zodat het een gezonde 'lifestyle' wordt in plaats van een jaarlijks gevecht.

Uiteraard kan ik u bij fit2bhappy persoonlijk begeleiden met training en voedingsadvies op maat.

Een sportieve groet,
Ida Bakhuisen